Köpcentra

Om du frågar dina miljöpartistiska vänner varför de röstar grönt, kommer du att få en anti-slogan som svar. Anti-slogans är en väsentlig del av Miljöpartiets politiska kommunikation och utgör lejonparten av miljöpartisternas vokabulär. Metoden att använda en negation för att förvandla en nonsensmening till något djupsinnigt används både i riksdagsdebatter och i sociala medier. På frågan varför contortatallen ska förbjudas kommer du att få svaret: "Mat växer inte på Ica." Om du frågar varför sexklubbar ska förbjudas får du veta att "Kärlek börjar inte med bråk", och på nästan alla andra frågor blir svaret: "Klimatet kan inte vänta."
En stor fördel med den här typen av kommunikation är att den är lätt att kopiera och använda själv. Här är fyra fraser som du kan välja att använda som svar på nästan vilken fråga som helst, när du träffar gröna bekanta.
1) Mormor är inte en enhjuling.
2) Stavgång börjar inte med jäsning.
3) Dörrar öppnas inte med korkskruv.
4) Måndag börjar inte på s.
Dina gröna vänner kommer att känna sig trygga och hemmastadda direkt.
Ett annat mycket vanligt retoriskt grepp är att säga: "Vi vill…" (följt av något som ingen kan ha något emot). I stället för att säga "Vi vill förbjuda köpcentrum" säger man bara: "Vi vill ha grönare och roligare städer." Meningarna är alltså synonymer.
Det var vad språkrören Maria Wetterstrand och Peter Eriksson sade på en pressträff i Almedalen. Året var 2010, och duon skulle senare samma år leda partiet till rekordresultat i riksdagsvalet.
– Det råder brist på levande stadsdelscentrum, livfulla stadskärnor med butiker och service, konstaterade Maria Wetterstrand (MP).
Mellan raderna framgick att de roligare och modernare städerna skulle åstadkommas genom att stoppa nya köpcentrum från att byggas, åtminstone i fem år.
Dagen därpå tog Expressens läsare ställning till förslaget om att förbjuda alla köpcentra, där 86 procent var emot. Trots att även dessa läsare sannolikt också vill ha grönare och mer levande städer.
Om du vill imponera på dina miljöpartistiska vänner kan du föra in samtalet på köpcentrum och säga: "Ullared är inte en livboj." De kommer för alltid att betrakta dig som en stor poet och visionär och snabbt göra uttrycket till sitt.
